we are

Okej, jag for iväg till Kroktorp, världens underbaraste stuga. Det första jag gjorde var att mörda en spindel. Sedan spatserade jag runt och kollade så att allt var exakt som jag mindes det som. Det var det också.
Vet ni att jag nästan blir lite tårögd nu?
För att jag hör hemma där.
För att jag inte vill vara här, för att jag vill bo där. En stuga mitt ute i ingenting. Knappt någon täckning på mobilen. Utedass med spindelväv överallt och ett getingbo.
Att elda i kaminer för att få värme i stugan, att ha en vedeldad bastu, att hämta vatten ur brunnen.
Att behöva elda under spisen för att den ska funka.
Gamla gasollampor. Våningssängar som gnisslar. Gamla randiga madrasser. Vilda blommor överallt och hjortron kring stugan. Blåbär och vildhallon, röda vinbär. Grodor.

Att ro ut med båten och fiska gäddor och aborrar. Ro tillbaka in i land, stolt som fan, med en hink med fiskar och båten full med vad jag kallar ålar. Egentligen är det sjögräs som jag av misstag alltid fiskar upp.
Hiva upp båten på stranden och bada naken i sjön. Att simma ut en bit och sedan panikartat simma tillbaka för HAJEN KOMMER!
Klä på sig igen och upp till stugan. Se på när pappa eller morfar rensar fisken och saltar den. Att gå in och elda under spisen så att vi kan steka fisken i smör.
Pappa som smyger till mig gäddbitar, de finaste bitarna utan ben. Att bränna både fingrar och mun för att man inte har tålamod att vänta på fisken ska svalna.

Jag fann en samling av gamla saker snett bakom bastun. De hade blivit kastade dit av stugans före detta ägare. Hinkar och baljor, en gammal kaffepanna och slutligen en trampsymaskin. Den var så vacker, jag ville ha hem den. Påfre som hämtade vatten vid brunnen tätt intill muttrade om gammalt skräp.
Jag och Julia fann gamla burkar och flaskor. Ölburkar, danskt öl vid namn Faxe. Nånting i dillsås.
Jag tror att några karlar har haft en liten privat fest där, utanför jordkällaren. Öl och dillsås.
Naturen hade ätit upp de gamla sakerna. Det växte gräs innuti glasflaskorna och myror hade byggt ett bo i en av ölburkarna.

Sista dagen i stugan fick ett värdigt slut.
JAG FICK ELDA UPP ALLT VÅRT SKRÄP! <3
Tändvätska och massor med brännbara grejer.....livet...

I fuck you because we are.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0